“Ik ben zo boos”
“Ik kan haar wel vermoorden”
“Wat een ontzettende klootzak is die vent”
“Nog even en ik plak ze tegen het behang”
In deze blog geef ik specifiek aandacht aan boosheid en geef ik tips hoe jij jouw boosheid kan beïnvloeden door gebruik te maken van de methodiek van geweldloze communicatie.
Het is denk ik al 15 jaar geleden dat ik daar een training in volgde en nog steeds is het een bron van inspiratie. Overigens is de term geweldloos communiceren, in de tijd, veranderd in verbindend communiceren.
Ik weet nog dat ik die training volgde in Berg op Zoom tijdens het carnavalsweekend. Daar kwam ik pas achter in het hotel, dat heerlijk centraal lag, maar ook het middelpunt van het carnavalsgebeuren was. En dat is niet een prettige combinatie wanneer je op je hotelbed ploft moe van de training. Het wakkerde in ieder geval mijn boosheid aan. Want dat hadden ze toch wel kunnen melden op de website! En ik kon direct de methodiek van geweldloze communicatie toepassen. En dat werkte want ik kon mijn hotelkamer voor de resterende dagen kosteloos retourneren en werd nog verwend met een overheerlijk ontbijt.
Geweldloze communicatie is ontwikkelt door Marshall Rosenberg. Marshall Rosenberg groeide op in de tijd van heftige rassenrellen waar hij vanwege zijn joodse achternaam ook mee werd geconfronteerd. Een goede voedingsbodem om juist deze methodiek te ontwikkelen. Dit zijn de stappen die een weg kunnen zijn uit een conflict.
Stappen om uit een conflict situatie te komen.
Stap 1: Beschrijf de situatie zo feitelijk mogelijk. Dus waarnemen zonder oordeel. Dat is op zich al een klus hoor wanneer je in de ban van je emoties bent. Dus neem even afstand, ga op jezelf en beschrijf de situatie. Het liefst op papier in niet meer dan 4 zinnen. Anders kom je heel vlug in een verhaal terecht of in het gelijk willen krijgen. Dat laatste helpt absoluut niet in het oplossen van het conflict.
Stap 2: Wat is jouw gevoel daarbij ( boos, verdrietig, geïrriteerd of angstig of een afgeleide daarvan).
Stap 3: Welke behoefte ligt achter jouw gevoel en welke behoefte vermoed je dat achter het gevoel van de ander ligt. En spreek jouw gevoel en behoefte uit uit. En welk gevoel en behoefte je bij de ander veronderstelt.
In deze stap komt de uitwisseling op gang. Als dat niet zo begin dan opnieuw bij stap 1.
Stap 4: Doe een verzoek. En een verzoek is dus geen eis. Het kan zijn dat de ander niet aan jouw wens tegemoet komt. Dan heb jij te maken met een onvervulde behoefte. En dat geeft geen conflict! Pas wanneer je het antwoord niet aanvaard.
Wil je er meer over weten?
Hier kan je nog meer over de stappen lezen of kijk naar dit filmpje. Niet van heel goede kwaliteit maar stap 2 en 3 worden goed geïllustreerd. Maar je kan ook een afspraak met mij maken.